Advies advocaat: 'Ondernemer moet zich voorbereiden op schuldeisers'

Het aantal faillissementen is na een jaar corona historisch laag, maar dat is bedrieglijk. Ondernemers zien hun schulden groeien en vrezen de klap na de crisis. Om faillissement af te wenden, kunnen ze zich beter nu voorbereiden, zegt gespecialiseerd advocaat en tevens curator Annelies Meijnhardt.

Bron: De Ondernemer

Veel horecabazen, winkeliers en andere ondernemers worden tijdens hun gedwongen sluiting overeind gehouden door de steunpakketten van het Rijk. En ze krijgen korting of uitstel van betaling van huur en andere verplichtingen, èn opschorting van belastingen.

,,Maar die schulden moeten een keer betaald worden”, zegt de Amersfoortse Annelies Meijnhardt, specialist op gebied van ondernemings- en insolventierecht die al 24 jaar bedrijven juridisch adviseert in het AD. Horeca-afdeling Amersfoort en centrummanager Maikel Gijzen van ondernemersvereniging Binnenstad Amersfoort heeft ze aangeboden gratis telefonisch advies te geven aan lokale ondernemers, van wie volgens een enquête één op de drie faillissement vreest.

'Ondernemers moeten nu aan de slag'

Meijnhardt: ,,Horeca- en andere ondernemers raken door hun reserves heen, en zien de schulden opstapelen. Velen overleven op overheidssteun en op de coulance van schuldeisers. Maar er zullen weinig schuldeisers zijn die straks zeggen: ‘Is goed joh, laat die vordering maar zitten'.”

Ondernemers moeten nu aan de slag om te voorkomen dat ze failliet gaan met alle narigheid van dien, adviseert Meijnhardt. ,,Er komen nu al terugvorderingen van de overheid binnen over die steunregelingen. En de belastingdienst gaat weer invorderen. Maar het lijkt wel of ondernemers denken: We zitten toch allemaal in hetzelfde schuitje, er komt straks vast een olifant met een grote snuit en die blaast alle schulden de wereld uit. Nee, die schuldeisers komen een keer, en daar kun je je maar beter maar op voorbereiden.”

WHOA biedt handvatten om schulden te saneren

Een nieuwe wet biedt kansen om faillissement te vermijden. Sinds 1 januari bestaat de Wet Homologatie Onderhands Akkoord, de WHOA, bedacht in de nasleep van de financiële crisis. ,,Die biedt ondernemers handvatten om hun schulden te saneren en hun bedrijf te behouden buiten een faillissement om.”

Op grond van de WHOA, die Meijnhardt omdoopte tot ‘wet helpt ondernemers aan alternatief’, kunnen ondernemers saneren en ook contracten over huur of leveranties laten openbreken en aanpassen. ,,Ze kunnen zelf een saneringsplan voorstellen; als het maar een eerlijke verdeling is waarbij partijen niet slechter af zijn dan bij faillissement.”

Want dat blijft het zwartste scenario, zegt Meijnhardt. ,,Bij faillissement krijgen ook veel schuldeisers weinig tot niets. Met hulp van deze wet kun je eerlijker saneren en er samen uitkomen. Zo nodig kan de rechter gevraagd worden een WHOA-akkoord goed te keuren en dan zijn alle partijen eraan gebonden.”

Aantal faillissementen stijgt sinds corona snel

Veelzeggend is dat nu al veel ondernemers eieren voor hun geld kiezen en stoppen voordat faillissement dreigt. Sinds de virusuitbraak is het aantal opheffingen van bedrijven volgens gegevens van het CBS met maar liefst 20 procent gestegen. Het gaat met name om eenmanszaken en dus vooral zzp’ers die zakelijke en financiële diensten verlenen. Maar er zijn ook zo’n 450 horecagelegenheden opgeheven.

Zo hield espressobar Boeken, Bonen en Blaadjes aan de Zuidsingel er onlangs mee op toen de nieuwe lockdown werd afgekondigd. ,,We besloten ermee te stoppen voordat we failliet zouden worden verklaard”, aldus eigenares Joet.

Geld lenen om gaten te dichten

Meijnhardt kan het zich voorstellen. Ze ziet hoe ondernemers geld lenen om gaten te dichten. ,,Dan is het beter tijdig een plan voor sanering te maken; zelfs kleine horecazaken zitten algauw vast aan schulden door huren of andere contracten. Tijdig inzien dat je moet saneren is beter dan dat je je privé ook te gronde richt.”

Ondernemers kunnen zo een frisse nieuwe start maken, zegt Meijnhardt. ,,Het lijkt me voor een caféhouder prettiger dat hij straks weer in het zonnetje klanten op het terras kan bedienen, zonder kopzorgen over vorderingen.”

 

nieuwsoverzicht