Na 61 miljoen overheidssteun ontslaat Booking.com ruim 4000 mensen

Maanden nadat het bedrijf 61 miljoen aan loonsteun toucheerde, kondigt Booking.com aan dat een kwart van het personeel binnenkort een ontslagbrief kan verwachten. Bij Booking werken zestienduizend mensen waarvan een derde bij het hoofdkantoor in Amsterdam.

bron: Faillissementsdossier.nl 

Booking gooit reputatie te grabbel

Ze hebben het zo ongeveer uitgevonden bij Booking. Terwijl je op de reissite een nieuwe hotelkamer besnuffelt, tuimelen er steeds citaten van tevreden klanten in beeld. Want bij Booking weten ze: met reviews bouw je een online reputatie op en een degelijke online reputatie is de basis van elk modern bedrijf. Des te opvallender dat de buitengewoon succesvolle, van origine Nederlandse onderneming de laatste maanden zo zijn best doet de zorgvuldige opgebouwde goede naam aan gruzelementen te gooien.  

Storm van verontwaardiging 

In april stak er een storm van verontwaardiging op toen Booking in Den Haag voor steun aanklopte. Weliswaar was het glashelder dat het bedrijf door het stilvallen van het toerisme een daverende klap zou krijgen maar de onderneming was toch zeker kapitaalkrachtig genoeg om het eerste leed zelf te dragen? Vorig was er nog genoeg geld in kas om voor acht miljard eigen aandelen in te kopen, een luxe die een bedrijf zich alleen kan permitteren wanneer de euro’s tegen de plinten aan klotsen.

Alleen NS en KLM ontvingen meer steun dan Booking

En Booking vroeg ook niet om een paar centen maar om vele miljoenen, 61 miljoen euro in totaal. Alleen NS en KLM ontvingen meer steun. Na deze voor het kabinet cruciale vervoersbedrijven prijkte Booking.com verrassend genoeg op de derde plek van ondernemingen die van de NOW-regeling gebruikmaakten. Achtte Booking zichzelf ook essentieel voor de Nederlandse economie? Werd de steun aangewend om cruciale IT-banen stand te houden, om een braindrain van topprogrammeurs te voorkomen?

Aantal boekingen is met 85 procent afgenomen

Ook dit laatste lijkt niet het geval. Gisterochtend kondigde topman Glenn Fogel in een aan zijn personeel gerichte videoboodschap aan dat een kwart van de mensen eruit gaat, op alle afdelingen, zowel in Nederland als daarbuiten. Geen criticus zal betwisten dat Booking er aan ontkomt maatregelen te nemen. In april is het aantal boekingen met 85 procent afgenomen en ook in de maanden bleef de terugval dramatisch. Alleen de wijze waarop het bedrijf profiteerde van doorbetalingsregelingen om vervolgens als eerste een grote ontslaggolf aan te kondigen, leidt er wellicht toe dat mensen straks even verder klikken wanneer ze weer naar een kamer gaan zoeken. 

nieuwsoverzicht