Krijgt reiziger straks geld terug bij faillissement airline?

Wie durft er nu een ticket te kopen als de kans bestaat dat de luchtvaartmaatschappij binnenkort failliet gaat?

Bron: Faillissementsdossier.nl

In april 2021 voor 25 euro retour naar Kreta? Of voor 450 euro op en neer naar Bangkok? Nu de luchtvaart zware klappen krijgt, gaan vliegreizen voor spotprijzen in de aanbieding. Maar wie durft er een ticket te kopen als de kans bestaat dat de luchtvaartmaatschappij binnenkort failliet gaat?

Groot onderscheid tussen vliegreizen en pakketreizen

Niet iedereen is zich ervan bewust maar er bestaat een groot verschil tussen vliegreizen en pakketreizen. Boek je een vakantie via een touroperator en gaat deze niet door wegens een faillissement van het hotel of een vervoerder, dan ben je ervan verzekerd dat je je geld terugkrijgt. Daar staat de Stichting Garantiefonds pal voor. Sinds haar oprichting in 1983 keerde deze non-profitorganisatie aan meer dan 140.000 reizigers ruim vijftig miljoen euro uit.

Los vliegticket? Geen dekking van SGR

Maar wie zelf zijn reis samenstelt en bij een luchtvaartmaatschappij een los ticket koopt, profiteert niet van deze dekking. In geval van een faillissement is de reiziger gewoon een van de vele schuldeisers. En de kans dat er nadat de schulden aan de bank, de Belastingdienst en vele toeleveranciers nog iets voor gedupeerde reizigers in de boedelpot overblijft, is verwaarloosbaar. Het risico dat een airline failliet is daarentegen groter dan ooit.

In 2019 gingen er 23 luchtvaartmaatschappijen failliet

Alleen vorig jaar al, toen het woord coronacrisis nog moest worden uitgevonden, gingen er 23 luchtvaartmaatschappijen bankroet waaronder het grote Thomas Cook uit het VK, Insel Air uit Curaçao en Adria Airways, de nationale airline van Slovenië. Dit jaar tekent zich een drama van historische proporties af. Volgens luchtvaartkoepel IATA verliest de industrie in 2020 bijna zestien miljard dollar.

LATAM, grootste airline van Zuid-Amerika, failliet

Zelfs grote spelers blijven niet immuun voor de val van het luchtvaartverkeer. Zo moest LATAM, de grootste luchtvaartmaatschappij van Zuid-Amerika, in mei zijn toevlucht nemen tot de Amerikaanse chapter-11 procedure om te kunnen herstructureren. Avianca, de op twee na grootste maatschappij van dit continent, koos dezelfde vlucht vooruit. Aan de andere kant van de wereld ging Virgin Australia na twintig jaar failliet.

Aarzelende reiziger is bang voor faillissement luchtvaartmaatschappij

Hoewel langzaam maar zeker steeds meer bestemmingen via de lucht bereikbaar zijn, staat de consument nog niet te popelen om aan boord te gaan. Niet alleen vanwege angst of een afkeer van de mondkapjesplicht maar ook uit vrees voor een faillissement, zo blijkt. Vier partijen, de ANWB, reisbranchevereniging ANVR, de SGR en de Consumentenbond, dringen er daarom al langere tijd bij minister Van Nieuwenhuizen op aan om reizigers schadeloos te stellen in geval van een bankroet.

Speciaal fonds voor gedupeerde luchtreizigers

Het idee is dat op elk ticket een toeslag van 25 eurocent wordt geheven. Dit geld wordt gestort in een speciaal fonds waaruit gedupeerde reizigers kunnen worden betaald. Van Nieuwenhuizen, die steeds de boot afhield, heeft nu toegezegd te gaan onderzoeken of oprichting van een dergelijk fonds mogelijk is. In Denemarken bestaat al een vergelijkbaar fonds.

nieuwsoverzicht