Ook na faillissement vindt Hudson’s geen klanten voor zijn spullen

Toen het Canadese warenhuis nog open was, moest medewerkers het winkelend publiek al met een pistool in de rug naar binnen duwen. En ook nadat het bedrijf failliet is gegaan, hebben curatoren de grootste moeite klanten te vinden voor de resterende voorraden, blijkt uit hun laatste faillissementsverslag.

Bron: Faillissementsdossier.nl 

Hudson’s Bay werd kort voor bankroet twee keer beroofd

Nog altijd is de bodem van de gifbeker niet in zicht voor Hudson’s Bay. De curatoren die de taak hebben om de overgebleven voorraden van de hand te doen, krijgen de ene tegenvaller na de andere te verwerken. Vlak voor het faillissement werd het warenhuis twee keer beroofd: een uitzendkracht nam in Almere voor zeventigduizend euro spullen mee, een transporteur ging er met een halve ton aan Dior-spullen vandoor. En de curatoren kregen ruzie met het bedrijf dat de faillissementsverkoop organiseerde, het Engelse Gordon Brothers. Het geschil over een factuur moest tot aan de rechter worden uitgevochten.

Curatoren: opbrengst Hudson’s Bay niet meer waard

Door de verloren tijd is de resterende kleding er niet bepaald modieuzer op geworden. Bovendien is de interesse van opkopers door de lockdown volledig ingezakt. 'Als gevolg van het sluiten van de detailhandel is het niet mogelijk gebleken de goederen te gelde te maken', schrijven de curatoren in hun nieuwste verslag. 'Gelet op de voortdurende onzekerheid met betrekking tot de openstelling van de detailhandel kunnen we nog geen voorspelling doen wanneer een en ander afgewikkeld wordt. Als gevolg van het doorlopen van de seizoenen zal de kans op een significante opbrengst steeds verder afnemen.'Nog 135 miljoen aan openstaande vorderingen Hudson’s Bay

De curatoren hebben een kleine vijftig miljoen euro aan crediteuren kunnen overmaken. De openstaande vorderingen – waaronder een paar pittige nota’s van de verhuurders van winkelpanden – bedragen nog 135 miljoen euro. In september 2017 opende Hudson’s Bay zijn eerste vestiging in Nederland, aan het Amsterdamse Rokin. Een jaar eerder had ceo Jerry Storch na een roadtripje geconcludeerd dat de potentie van Nederland ‘awesome’ was. De erkende retailrot werd echter volkomen in de steek gelaten door zijn vermaarde Fingerspitzengefühl. Op 31 december 2019 werd het warenhuis failliet verklaard.

nieuwsoverzicht