Incasso via WhatsApp blijkt zeer effectief. Alleen al in 2019 werden bijna 7.000 zaken opgelost door op deze wijze met debiteuren in contact te treden.
Bron: Computable.nl
n de helft van de gevallen was WhatsApp zelfs doorslaggevend in het wel of niet betalen van de openstaande facturen in de minnelijke fase, vóórdat de zaak in de gerechtelijk fase terechtkwam. Na een succesvol 2019 verwacht het kantoor het aantal opgeloste zaken in 2020 te verdubbelen, mede doordat de software inzicht biedt in de efficiëntste werkwijze.
Hoe rechtvaardig je het uitblijven van betalingen tegenover je klanten, als je de beschikking hebt over een direct communicatiemiddel maar daar geen gebruik van maakt?”, vraagt eigenaar en algemeen directeur Loyd Hendriks zich af. “Wij combineren daarom conventionele kanalen zoals telefoon en e-mail met het relatief nieuwe WhatsApp”, vult hij aan. “Deze in Nederland unieke aanpak heeft zich voor onze klanten letterlijk uitbetaald.”
Het incassobureau van de broers Hendriks – Roy Hendriks is eigenaar en commercieel directeur – wist in het voorbije jaar met behulp van WhatsApp bijna 7.000 dossiers te sluiten. Het bureau heeft op die manier voor meer dan tien miljoen euro aan openstaande betalingen geïncasseerd.WhatsApp maakte bovendien in de helft van de zaken het verschil, wijzen interne cijfers uit. Hendriks Incasso heeft zijn software namelijk zo ingericht dat het precies kan zien of een betaling voortkomt uit contact via WhatsApp. Nadat de incassospecialisten de debiteuren middels dit medium op hun betalingsverplichting hadden aangesproken, voldeden deze het verschuldigde bedrag alsnog in de minnelijke fase. “WhatsApp kan dus een gang naar de rechter voorkomen, waarmee het de debiteuren én onze klanten tijd en geld bespaart”, aldus Hendriks.
Ook kan het bureau met behulp van WhatsApp de verzending van zijn incassoberichten optimaal timen. Hendriks Incasso bekijkt voortdurend per branche welke dag en zelfs welk tijdstip van verzending de kans op betaling vergroot. Daarnaast toont WhatsApp op de minuut nauwkeurig wanneer de ontvanger van het bericht voor het laatst online is geweest en mogelijk zelfs of en wanneer het bericht is gelezen. Het incassokantoor maakt daarmee per zaak de afweging hoe het dit innovatieve communicatiemiddel op de efficiëntste wijze kan inzetten.
“Elke branche is anders”, licht Hendriks toe. “Daar moeten wij als incassobureau dan ook kennis van nemen en met een flexibele werkwijze op inspelen.” Hij verwacht dat het aantal zaken dat zijn bureau met behulp van WhatsApp tot een goed einde brengt in 2020 verdubbelt, mede door het voortschrijdend inzicht in de mogelijkheden van WhatsApp.
nieuwsoverzicht